Loading...

Unitat Didàctica

Captura de pantalla 2018-07-25 a las 18.14.23
21
jul.

Introducció

La unitat didàctica sobre castells dirigida als instituts de Sabadell -amb especial èmfasi en l’alumnat de 4t d’ESO- forma part del més ampli projecte de Pressupostos participatius 2018 – Construïm ciutat “Fem pinya amb els joves, donem pit als barris”. La unitat didàctica està formada per dues parts: una primera part en què l’alumnat treballarà en els valors i competències vehiculats al món casteller i, una segona part, més centrada en la història i simbologia castellera a Catalunya i manifestacions semblants a altres llocs del món, amb una mirada a la cultura com quelcom permeable i canviant.

Objectiu general: apropar-se al món casteller.

Objectius específics:

  1. Reflexionar sobre les actituds individualistes que posem en pràctica en el nostre dia a dia, enfront de les actituds cooperatives i solidàries que posem o podríem posar en pràctica.
  2. Familiaritzar-se amb els valors que animen el món casteller (treball en equip, empatia, esforç…) fent especial èmfasi en les competències que es desenvolupen en l’activitat castellera.
  3. Identificar àmbits de la vida on aplicar aquests valors i competències.
  4. Conèixer la història i la simbologia dels castells a Catalunya.
  5. Conèixer altres manifestacions semblants arreu del món.
  6. Establir relacions entre el passat i el present de la realitat castellera i entre la realitat castellera catalana i les altres expressions socials i culturals semblants arreu del món.

Organització de les sessions

La unitat didàctica està formada per dos blocs: “valors i competències” i “història i simbologia castellera”. Cada bloc està format per tres sessions de treball, organitzades de la següent manera:

BlocSessióObjectiu específic per assolirFormat de la sessióPersones adultes facilitadoresDuració
Valors i competències1. Dins o fora. Dinàmiques quotidianes d'exclusió i inclusió dins del grup classeReflexionar sobre les actituds individualistes que posem en pràctica en el nostre dia a dia, enfront les actituds cooperatives i solidàries que posem o podríem posar en pràcticaPresencial, hora de tutoriaTutor/a[1]60 minuts
Valors i competències2. Castells. Fent realitat la inclusió des de la diversitatFamiliaritzar-se amb els valors que animen el món casteller fent especial èmfasi en les competències que es desenvolupen en l'activitat castelleraPresencial, hora de tutoria2 Monitors/es Saballuts90 minuts
Valors i competències3. Més enllà dels castells. Àmbits de la vida on els valors i competències dels castells ens poden ser útilsIdentificar àmbits de la vida on aplicar els valors i competències castellersInteractiu (mòbil/tablet/PC)Tutor/aVariable
Història i simbologia castellera4. Castells són cultura popular: breu història dels castells a CatalunyaConèixer la història i la simbologia dels castells a CatalunyaPresencial, hora de tutoriaTutor/a60 minuts
Història i simbologia castellera5. Des de Catalunya al món: castells i altres torres humanesConèixer altres manifestacions semblants arreu del mónInteractiu (mòbil/tablet/PC)Tutor/a60 minuts
Història i simbologia castellera6. La cultura popular, canviant i permeableEstablir relacions entre el passat i el present de la realitat castellera i entre la realitat castellera catalana i les altres expressions socials i culturals semblants arreu del mónPresencial, hora de tutoria2 Monitors/es Saballuts90 minuts

[1]El/la tutor/a hauria de ser la persona que millor coneix el grup classe, per tant, cap altra persona no serà més recomanable per adaptar les dinàmiques proposades a les especificitats dels seus estudiants.

Facilitadors

Laura Corralo Polo

Dinamitzadora Des que va arribar als Castellers de Sabadell a l’any 2001, hi ha participat de manera activa, treballant per l’equip tècnic de troncs i el de canalla, tot sent-ne la cap d’aquest últim durant les temporades 2014 i 2015.

Ricard Burguès Ducal

Coordinador del projecte Convertit en Casteller de Sabadell el 2008, ha sovintejat càrrecs de la junta directiva i de l’equip tècnic.

Aurora Lonetto

Dissenyadora del projecte educatiu com a part de l’equip de Flip Experiències educatives.

Ainhoa Muguruza

Coordinadora de projectes a Flip Experiències Educatives http://flipeduca.com

Saballuts

Has d'estar registrat per poder accedir al contingut

Inclou

  • Lliçons amb descripcions de les dinàmiques per al professorat
  • Dossiers descarregables per al professorat
  • Fitxes imprimibles per a desenvolupar les dinàmiques
  • Material interactiu per a l'alumnat
  • Un fòrum per compartir reflexions en algunes de les dinàmiques